Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Χατζόγλου Παναγιώτα

Τα αξιολογητικά εργαλεία στη λογοθεραπεία είναι οι μέθοδοι και οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να αξιολογηθούν οι επικοινωνιακές, γλωσσικές και ομιλητικές δεξιότητες του ατόμου. Ο στόχος αυτής της αξιολόγησης είναι να εντοπιστούν οι διαταραχές λόγου, ομιλίας ή επικοινωνίας και να σχεδιαστεί μια κατάλληλη θεραπευτική προσέγγιση.

Ακολουθούν μερικά από τα πιο κοινά αξιολογητικά εργαλεία και διαδικασίες:

1. Συνέντευξη και ιστορικό
– Ο λογοθεραπευτής αρχικά παίρνει μια λεπτομερή συνέντευξη με τον ασθενή (ή τους γονείς του, αν είναι παιδί) για να συλλέξει πληροφορίες για το ιστορικό του ατόμου, όπως την εξέλιξη της ομιλίας, τυχόν ιατρικά προβλήματα, και την επικοινωνιακή συμπεριφορά στο σπίτι ή το σχολείο.

2. Παρατήρηση
– Κατά την αξιολόγηση, ο λογοθεραπευτής παρατηρεί το άτομο κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας του σε διάφορα περιβάλλοντα. Αυτή η παρατήρηση βοηθά στον εντοπισμό των πραγματικών δυσκολιών στην ομιλία και τη γλώσσα.

 3. Τυπικές Δοκιμασίες (Standardized Tests)
– Οι τυπικές δοκιμασίες είναι ειδικές εξετάσεις που επιτρέπουν τη μέτρηση των δεξιοτήτων του ατόμου σε σύγκριση με άλλους ανθρώπους της ίδιας ηλικίας. Αυτές οι δοκιμασίες μπορεί να αξιολογούν:
– Αρθρωτικές δεξιότητες (πώς προφέρει κάποιος τους ήχους)
– Γλωσσική κατανόηση (πόσο καλά κατανοεί το άτομο τη γλώσσα)
– Γλωσσική έκφραση (πώς χρησιμοποιεί το άτομο τη γλώσσα για να εκφραστεί)
– Ροή ομιλίας (τραυλισμός, ρυθμός)
– Φωνή (ποιότητα και ένταση της φωνής)

4. Ατυπικές δοκιμασίες
– Οι ατυπικές δοκιμασίες σχεδιάζονται από τον λογοθεραπευτή και είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες του συγκεκριμένου ατόμου. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν ασκήσεις ομιλίας, κατανόησης ή μνήμης.

5. Ανάλυση ομιλίας
– Εδώ, ο λογοθεραπευτής καταγράφει και αναλύει την ομιλία του ατόμου για να εντοπίσει προβλήματα στη ροή, στην ένταση, στον τονισμό ή στη χρήση των ήχων.

 6. Αξιολόγηση στοματικής μηχανικής (Oral Mechanism Examination)
– Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει την εξέταση της ανατομίας και της λειτουργικότητας των μυών του στόματος, της γλώσσας, των χειλιών και του φάρυγγα για να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν φυσιολογικά εμπόδια στην παραγωγή της ομιλίας.

 7. Αξιολόγηση γλωσσικής κατανόησης και έκφρασης
– Ελέγχεται η ικανότητα του ατόμου να κατανοεί και να παράγει τη γλώσσα, τόσο σε προφορικό όσο και σε γραπτό επίπεδο. Αυτό περιλαμβάνει την κατανόηση λέξεων, προτάσεων, ιστοριών, καθώς και την ικανότητα παραγωγής σαφούς και σωστής γλώσσας.

 8. Δοκιμασίες ακοής
– Ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να ζητηθεί και ακουολογική αξιολόγηση για να διαπιστωθεί αν η ακοή του ατόμου είναι επαρκής, καθώς τα προβλήματα ακοής μπορεί να επηρεάσουν την ανάπτυξη της ομιλίας και της γλώσσας.

 9. Δοκιμασίες κοινωνικής επικοινωνίας
– Αξιολογούνται οι δεξιότητες επικοινωνίας που απαιτούνται σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως η ικανότητα να ξεκινά και να διατηρεί συζητήσεις, η χρήση σωστών τόνων και χειρονομιών, και η κατανόηση των κοινωνικών κανόνων.

 10. Αξιολόγηση φωνής και αναπνοής
– Σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν διαταραχές φωνής (π.χ. βραχνάδα ή υπερβολική ένταση), ο λογοθεραπευτής αξιολογεί τη φωνητική παραγωγή, καθώς και την αναπνοή κατά τη διάρκεια της ομιλίας.

Αυτές οι αξιολογητικές διαδικασίες βοηθούν τον λογοθεραπευτή να διαγνώσει με ακρίβεια τις δυσκολίες και να σχεδιάσει μια εξατομικευμένη θεραπευτική παρέμβαση για το άτομο.